bewustwording, coaching, gezondheid, immuunsysteem, zelfmeesterschap

8 tips voor een nóg sterker immuunsysteem!

Tip 1: 100% neus ademhaling
Wist je dat je neus is bedoeld om te ademen? Je mond om te eten en te praten.
De neushaartjes hebben een beschermende functie, zij houden virussen buiten je lichaam.
Zij vormen een onderdeel van je beschermende immuunsysteem zoals ook je huid dat is.
De opening van je neus is kleiner dan de opening van je mond, waardoor het proces van ademhalen langzamer gaat. Zo hebben je longen meer tijd om er zuurstof uit te halen en neem jouw lichaam aanzienlijk meer zuurstof uit elke ademhaling.
Neusademhaling draagt bij aan een lagere bloeddruk en minder stress.
Zeer waarschijnlijk is het voor jou niet gebruikelijk om door de neus in en uit te ademen.
Misschien weet je het niet eens van jezelf. Let er maar eens op. Door op je ademhaling te letten werk je gelijk aan ontspanning. Je bent mindful bezig, je mediteert. Mediteren beïnvloed je immuunsysteem op positieve wijze. 


Tip 2: Ga naar buiten 
De natuur is helend zowel voor je fysieke lichaam als je mentale lichaam.
Buiten doe je Vitamine D op, je bent in beweging (de natuur nodigt uit tot bewegen), bewegen draagt bij aan: Uit je hoofd, in je lijf!
Het is nu de tijd je tuin en terras onkruid-vrij te maken, de tuinmeubelen schoon te maken en eens te kijken waar je je moestuin of kruidentuin kunt maken. Spit een stukje van je tuin om zodat je je eigen groenten en kruiden kunt gaan telen.
Echt, bewegen in de natuur is een hele goede manier om je te wapenen tegen ziekten én negatieve gedachten.


Tip 3: Waterkefir drinken
Onze darmen zijn een belangrijk onderdeel van ons totale functioneren. Ze staan ook direct in verband met de hersenen, er wordt wel gesproken over de hersen-darm-as. 

De darmen staan ook direct in verbinding met de afgifte van hormonen en met hoe we ons emotioneel voelen. Je herkent vast wel dat in stress situaties veelal de darmen reageren met diaree of juist obstipatie.

Er zijn diverse manieren om goed voor je darmen te zorgen. In een volgend blog zal ik meerdere tips geven.  Nu wil ik graag aandacht geven aan waterkefir.

Dit is een verfrissende en sprankelende drank die bom vol gezonde bacteriën zit. Je kunt waterkefir gerust een gezonde pro-biotica noemen. Daarnaast bevat het vitamine C en is het goedkoop.

Meer lezen over waterkefir kun je in mijn vorige blog: Waterkefir, boost je immuunsysteem


Tip 4: Uit je angsten

Er zijn vele situaties denkbaar die zorgen en angsten oproepen.
Mijn advies is om je angsten en zorgen te uiten. Laat ze er zijn.
Geef er woorden, kleuren, tonen of smaken aan. 
Kijk je emoties aan en voel ze.

Ja, dat kan een heel ongemakkelijk gevoel opleveren.
Misschien is dat nieuw voor je, om daar naar toe te gaan waar je liever niet wilt zijn. Maar deze emoties vermijden of wegdrukken heeft geen zin, ze zullen zich op een zeker moment aandienen. Ze horen bij de mens en de mens is onderdeel van de natuur. Tegenstellingen horen bij de natuur: Dag en nacht. Licht en donker. Zon en regen. Eb en vloed. Blijdschap en verdriet. Vertrouwen en angst. 
Ja daar kunnen tranen, boosheid of andere uitingen van emotie uit voort komen, die mogen er zijn en werken helend.

Door je angsten te uiten op jouw wijze kun je er anders naar kijken. Fijn als je ze kunt delen met een ander in een gesprek. Als dat niet lukt vertel ze dan aan de bomen, schrijf ze op, schilder ze….. uit ze op jouw wijze. Schrijven, dichten, schilderen, koken, praten, zingen zijn hele mooie manieren om uit je angsten, zorgen en verdriet te komen. Luister maar eens naar songteksten en kijk eens naar kunstwerken…. 
Wanneer je je angsten uit je laat stromen geef je ruimte aan vertrouwen en ontspanning. Dit komt jouw vitaliteit ten goede.


Tip 5: Doe eens gek!
Heerlijk! Gek doen!
Dans in de kamer, teken een hinkelveld, zoek de LEGO weer eens op, schilder op het raam, zing een lied naar buren, maak alle legpuzzels die je kunt vinden, fiets langs alle speeltuintjes, spring op de trampoline, dans in de kamer etc. etc.


Tip 6: 3 x kleur op je bord
Waar voed jij je mee?
Angst, stress, eenzaamheid, verdriet, onzekerheid. Het zijn emoties die vaak aanleiding zijn voor snaaien en snacken. Ons lichaam vindt die niet fijn, en we willen juist graag goed voor ons lichaam zorgen.
Zorg voor kleur op je bord, varieer.
Iedere groente en kruid heeft zijn eigen nutriënten, eet zo gevarieerd mogelijk. Proef nieuwe smaken en ontdek vergeten groenten. 


Tip 7: Maak melatonine aan
Slapen is van groots belang, o.a.  voor onze hersenen. In uitdagende tijden ligt er veel druk op dit gedeelte van ons lichaam, ze maken overuren. Zorg dus voor een kwalitatief goede slaap. Daar kun je van alles over vinden, ik wil je dit meegeven;

Een film, het journaal, je tijdlijn, een intensief gesprek, een spannend boek, een glas wijn, een rondje hardlopen, dit zijn allemaal zaken die je ‘aan’ zetten.
Wanneer je na 21:00 ’s avonds dergelijke zaken toevoegt aan je to-do lijstje maak je cortisol aan.

Een warm bad/douche, een roman, een voetenmassage, een glas warm water, een ontspannen yoga les, kaarsjes aan en op de bank, dit zijn allemaal zaken die je ‘uit’ zetten.
Wanneer je na 21:00 uur ’s avonds dergelijke zaken toevoegt aan je to-do lijstje maak je melatonine aan.
Cortisol maakt dat je moeilijk in slaap kunt komen.
Melatonine ís het slaap hormoon.

Jij hebt de keuze.


Tip 8: ‘Omring’ je met mensen die positief ingesteld zijn
Als laatste een hele belangrijke. Om hier actief mee om te gaan, mag je keuzes maken. 
Iedere situatie kun je vanuit diverse perspectieven bekijken. Ook hier mag je jezelf de vraag stellen: waar voed ik me mee?
Er wordt ongelooflijk veel gedeeld op internet, de krant en de televisie. Mensen die je spreekt hebben allemaal een mening, een visie, een angst en een waarheid.

Kies voor informatie en voor mensen die jouw vertrouwen voeden. 
Kies voor comfort, positiviteit, veiligheid, respect en liefde. 
Laat angst, spanning, egoïsme, dualisme, roddel en stress aan je voorbij gaan. Geef er geen aandacht aan, je hebt er niets aan. Het beïnvloed je negatief, wat je niet sterker en weerbaarder maakt. 


Zelfmeesterschap

Wanneer je (een aantal van) deze tips gaat integreren in je leefstijl, pas je zelfmeesterschap toe. Neem je de regie over je eigen leven in handen. Wanneer je dát doet, zul je sterker worden en meer vitaliteit ervaren. Dát gun ik je!
Als coach begeleid ik je graag om met deze en vele andere tips aan de slag te gaan.